Gourmetten levensgevaarlijk voor vogels

g

Je moet er niet aan denken, maar het gebeurt jaarlijks honderden keren: na een heerlijk avondje gourmetten vinden vogeleigenaren hun vogel de volgende morgen dood in hun kooi. Zomaar ineens, zonder dat hij ooit ziek was.

Iedere papegaai, maar ook andere vogels in Nederland, lopen het risico op deze manier te overlijden. Teflon, ofwel de antiaanbaklaag, is de boosdoener.

Teflon, waaruit in bijna alle koekenpannen de antiaanbaklaag bestaat, wordt heel erg giftig als deze heel heet wordt. Dit is bijna altijd dodelijk voor vogels. Zorg er daarom voor dat je niet kookt en bakt als er in diezelfde ruimte vogels zijn. Heb je een gourmetavond gepland, zorg dan dat je papegaai in een andere goed geventileerde ruimte staat.

Waarom Teflon zo giftig is voor vogels
Teflon is een vaste stof die aanbakken in de pan voorkomt. Op het moment dat een pan leeg op het vuur staat (wat bij gourmetten en het bakken met een tosti-ijzer voorkomt)  of als de inhoud van de pan verbrandt wordt het teflon heter dan is bedoeld.

Hierbij vormt zich een bepaald gas wat de vogel dan inademt. Omdat vogels een heel kwetsbaar ademhalingssysteem hebben hebben zij hier veel last van. Wat bij ons onze longen zijn, is bij vogels een tracheeën(buizen)stelsel icm met luchtzakken die zich zelfs in de botten van je papegaai bevinden.

Dit ademhalingssysteem van de vogel werkt heel wat efficiënter dan onze longen. Een vogel heeft een dubbele ademhaling waarbij bij elke ademhaling twee keer een gasuitwisseling plaatsvindt. Ook gassen als teflon krijgt een vogel dus dubbel zo veel binnen in zijn al gevoelige luchtwegen.

Vogels overlijden acuut na inademen Teflon-damp
Vogels die teflon binnenkrijgen sterven meestal vrij acuut. Zelfs een gespecialiseerde vogelarts kan meestal niets meer voor je dier betekenen. Vaak betreft het kerngezonde vogels die het plotseling heel benauwd krijgen doordat de teflon hun longen zo aantast dat er longbloedingen ontstaan.

Ook ontstaan er evenwichtstoornissen en hersenbloedingen doordat het met teflon besmette bloed overal komt. De lever vergroot in een poging het gif af te breken. Deze combinatie zorgt voor een korte dood, al zijn er soms vogels die na een teflonvergiftiging nog een halve dag blijven leven.

Zo kun je voorkomen dat je vogel overlijdt door Teflonvergiftiging:
• Zorg ervoor dat je vogel niet in dezelfde ruimte staat waar teflon gebruikt wordt (pannen, tosti-ijzers, strijkijzers, gourmet- of grillstellen)
• Gebruik bij het koken een goede afzuiger of zorg voor voldoende ventilatie in je keuken
• Ook ’s winters liever een raam open dan teflon in de lucht
• Bij veel kook- en bakwerk verplaats je de vogel naar een andere ruimte
• Stel mensen in je omgeving met vogels op de hoogte!

Extra tips:
• The Green pan bevat geen teflon
• Vogelluchtwegen kunnen ook slecht tegen onze droge verwarmde lucht. Zorg voor verdampbakjes aan de verwarming en douche je vogels ’s winters extra vaak
• Vervang de filters in je afzuiger regelmatig

Geschreven door Sandra Lampie

Bron: Pets Place

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s