Waarom mensen denken dat melk goed voor ze is

Er zijn steeds meer wetenschappelijke studies beschikbaar die stellen dat melk drinken eigenlijk helemaal niet zo gezond is. De zuivelindustrie beweert dat melk goed is voor gezonde botten, maar Amerikaans onderzoek onder ruim 121.000 verpleegsters laat zien dat de vrouwen die het meeste melk dronken 45% meer kans hadden op een gebroken heup dan vrouwen die maar weinig of geen melk dronken. Het lijkt er op dat melk voor kinderen ook niet zo gezond is. Het verhoogt voor hen het risico op eczeem en astma. Verder wordt melkconsumptie in verband gebracht met een hoger risico op ernstige ziekten zoals diabetes type I, eierstokkanker, de darmziekte Crohn en overgewicht. Nog een glaasje melk?

Begin jaren dertig was er een enorm melkoverschot. Er was toen ook sprake van een recessie. Vooral op het platteland ging het slecht. De boeren moesten aan het werk gehouden worden. Daarom werd in 1934 het Zuivelbureau opgericht met als taak Nederland aan het melk drinken te krijgen. Het Zuivelbureau richtte zich vooral op de jeugd, compleet met gesubsidieerde schoolmelk, “Melk moet”, de M-Brigade (1957), Joris Driepinter (1961), Melk is goed voor elk en Melk de witte motor (1983)1. Wat echter niet iedereen wist is dat het Zuivelbureau gefinancierd werd door de industrie. Dit is een belangenverstrengeling waarover in deze tijd zeker Kamervragen zouden worden gesteld.

De marketing van het Zuivelbureau heeft zijn doel ruimschoots bereikt, de nieuwe generatie Nederlanders is melk gaan drinken en blijven dat ook trouw doen als ze volwassen zijn. Sterker nog de boodschap van het Zuivelbureau, dat melk gezond zou zijn, is bij deze generatie zo goed aangekomen dat zij het werk van het bureau overnemen en ook hun kinderen melk leren drinken.

10458705_607317016047647_484621191042970129_n

In de dertiger jaren was de voeding in Nederland zo schraal dat kinderen die melk dronken langer en zwaarder werden dan kinderen die dat niet deden. In de 50er jaren waren er geen “gezondheidsvoordelen” meer te zien.

De reden dat wij melk drinken is dus niet om onze gezondheid te verbeteren maar om de economie te verbeteren.

Het Zuivelbureau is in 2003 opgegaan in de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO). De NZO behartigt alle belangen van de Nederlandse zuivelondernemingen. De NZO heeft ook de promotieactiviteiten van het Zuivelbureau overgenomen om de consumptie van melk zo veel mogelijk te stimuleren. En dat is hard nodig want de melkconsumptie loopt in Nederland langzaam terug. Daarom heeft de NZO besloten opnieuw een reclamecampagne gericht op kinderen te starten. Ze halen hiervoor zelfs een oude coryfee van stal: Joris Drie Pinter

Bron: Pillie Willie

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s