Tien redenen waarom melk niet goed voor je is en vijf plantaardige, gezondere alternatieven

Melk werd lange tijd gepromoot als gezondheidsdrankje. ‘Het bevat essentiële vitamines en mineralen als fosfor en calcium. Een glas melk houdt je botten sterk en gezond’, zo werd gedacht.

Onderzoekers ontdekten echter dat veel melk drinken helemaal niet zo goed is als vaak wordt beweerd. Wie veel melk drinkt, kan eerder doodgaan. Hoewel het Voedingscentrum stelt dat melk en melkproducten een goede manier zijn om genoeg calcium binnen te krijgen, zijn er genoeg redenen om aan te nemen dat melk lang niet zo gezond is als we ooit dachten.

1. Het drinken van melk voorkomt botbreuken niet
Vrouwen die meer dan drie glazen melk per dag drinken, hebben een grotere kans op botbreuken dan vrouwen die minder melk drinken. Vrouwen die veel melk drinken, hebben twee keer zoveel kans op een heupfractuur.

2. Melk kan bijdragen aan hartziekte
Sommige onderzoekers zijn van mening dat het vetgehalte in melk bijdraagt aan een verhoogd risico op een hartaanval. Kaas en yoghurt zouden juist een positief effect hebben.

3. Het drinken van melk is natuurlijk noch nodig
Professor Jonathan Brostoff van het King’s College London heeft gezegd dat mensen er niet op zijn gemaakt om na de kindertijd melk te blijven drinken. “Alleen in West-Europa kunnen we dankzij een genetische mutatie als volwassene melk tolereren.” Hij zei ook dat we melk niet nodig hebben. “Dieren drinken na de zoogtijd ook geen melk meer en ze missen niets. Je kunt calcium en vitamines in melk ook uit andere voedingsproducten halen,” aldus Brostoff.

4. Melk geeft je een opgeblazen gevoel
Mensen verliezen naarmate ze ouder worden de mogelijkheid om melksuikers af te breken, zegt professor Brostoff. “En als je melksuikers niet kunt afbreken gaan ze in de darmen fermenteren. Daarom krijg je als je veel chocola eet last van winderigheid en een opgeblazen gevoel.”

5. Melk stimuleert de aanmaak van speeksel

Veel mensen maken minder speeksel aan als ze stoppen met het drinken van melk. “Ik heb patiënten die me vertellen dat hun neus veel minder vaak verstopt zit en dat hun buik veel beter voelt als ze stoppen met het drinken van melk,” zei Brostoff.

6. Melk kan je jeugdpuistjes geven
Een studie uit 2007 van de Harvard-universiteit laat een duidelijk verband zien tussen het drinken van melk en acne. Het eten van voedsel met een hoge glykemische index in combinatie met het drinken van melk blijkt acne niet alleen te verergeren, maar in sommige gevallen zelfs uit te lokken.

7. Magere melk verstoort de hormoonproductie
Als melk wordt afgebroken neemt de hoeveelheid hormonen in het drankje toe, wat nadelige gevolgen kan hebben voor mensen die last hebben van jeugdpuistjes.

8. Melk kan leiden tot verkoudheid
Soms lijkt het alsof je keel bedekt is met een dikke laag slijm als je melk drinkt. Die slijmlaag kan vervolgens een loopneus en hoest veroorzaken. De temperatuur van de melk (koud uit de koelkast) kan ook hoest veroorzaken. Kinderen die last hebben van een melkallergie vertonen soms symptomen die lijken op astma.

9. Door het drinken van melk kunnen je oren verstopt raken
Het verband tussen koemelk en oorinfecties werd 50 jaar geleden voor het eerst aangetoond. In zeldzame gevallen kunnen ziekteverwekkers in melk oorinfecties veroorzaken. Er is zelfs een longaandoening, het Syndroom van Heiner geheten, die gelinkt is aan melkconsumptie.

10. Een melkallergie kan dodelijk zijn
Naar schatting één procent van de volwassenen is allergisch voor melk. Mensen die er allergisch voor zijn kunnen gaan overgeven, hijgen, krijgen last van buikpijn of in uitzonderlijke gevallen een dodelijke anafylactische shock.

Naast de (on)gezondheidsfactor is het vanuit het oogpunt van dierenwelzijn en CO2-uitstoot geen slecht idee om de zuivelinname enigszins te beperken. Wat zijn de alternatieven?

Sojamelk
Sojamelk is een drank gemaakt van geweekte sojabonen en is de meest bekende melkvervanger. Een groot pluspunt is dat sojamelk qua voedingswaarde lijkt op koemelk. Sojamelk bevat weinig verzadigde vetten, geen cholesterol maar ook weinig calcium, om die reden wordt het vaak toegevoegd net zoals vitamine B12. Het beste is om voor biologische sojamelk te kiezen, die is niet op basis van genetisch gemanipuleerde sojabonen. Per 100 gram bevat sojamelk 3,8 proteïne, 1 gram koolhydraten en 0,4 gram vezels en 2,2 gram vet. Let op dat sojamelk wel verantwoord geproduceerd is. De productie van soja zorgt in Brazilië voor kap van het regenwoud.

Kokosmelk
Kokosmelk wordt in het Westen vooral gebruikt bij de bereiding van curry’s of in alcoholische drankjes, maar kan vanwege de zoete en romige smaak ook prima worden gedronken. De melk wordt gemaakt door het vruchtvlees van de kokosmelk met water te mixen en uit te knijpen. Een pluspunt is dat de smaak niet verloren gaat wanneer het wordt verhit en het fruitgehalte is hoger waardoor de drank een hogere voedingswaarde heeft dan bijvoorbeeld rijstmelk. Een minpunt is het relatief hoge vetgehalte. Per 100 gram bevat kokosmelk 2 gram proteïne, 2,81 gram koolhydraten, 13,6 gram vezels en 21,3 gram vet.

Rijstmelk
Rijstmelk is een enigszins waterige drank gemaakt van bruine rijst. De rijst wordt gekookt in ruim water, gepureerd en gezeefd. Rijstmelk bevat meer koolhydraten dan koemelk, maar minder cholesterol, calcium en eiwit. De melkdrank in pak bevatten daarom vaak toegevoegde vitamines. Rijstmelk is vanwege de lage voedingswaarde niet geschikt voor baby’s. Per 100 gram bevat rijstmelk 0,1 gram proteïne, 9,4 koolhydraten, 0,1 gram voedingsvezel en 1 gram vet.

Havermelk
Is een drank gemaakt van geweekte havervlokken. De substantie is romig en heeft een typische haversmaak waardoor het goed past bij een granenontbijt, maar minder lekker is voor andere toepassingen. De drank heeft een laag cholesterolgehalte en door het hoge vezelgehalte verhelpt het constipatie. Per 100 gram bevat havermelk 06, gram proteïne, 8,6 gram koolhydraten, 0,5 gram vezels en 1,3 gram vet.

Amandelmelk
Een uit amandelen getrokken drank die ook weer weinig cholesterol bevat. De smaak is zoet nootachtig en de substantie romig waardoor het prima toe te passen is in gebak en milkshakes. Amandelmelk brandt bovendien minder snel aan dan sojamelk. Vanwege de lagere voedingswaarde dan melk is amandelmelk minder geschikt voor baby’s. Per 100 gram bevat amandelmelk 0,9 gram proteïne, 6,6 gram koolhydraten, 0,8 gram vezels en 2,3 gram vet.

Bron: Health Bytes

 

Je kunt plantaardige melk heel eenvoudig zelf maken. Hoe je dat doet kun je hier lezen op

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s